검색 상세

신문활용교육을 통한 도덕적 정체성 발달 방안 연구 : 중학교 도덕과 교육과정을 중심으로

A Study on Methods for Developing Moral Identity in Utilizing Newspaper In Education(NIE) : with emphasis on Moral Education Curriculum in the Middle school,

정지현 (Jeong, Ji Hyeon, 경상국립대학교 교육대학원)

원문보기

초록/요약moremore
A Study on Methods for Developing Moral Identity in Utilizing Newspaper In Education(NIE) -with emphasis on Moral Education Curriculum in the Middle School- Jeong, Jihyeon This dissertation aims to explore the contents of Newspaper In Education(NIE) and to apply them to moral education in the...
A Study on Methods for Developing Moral Identity in Utilizing Newspaper In Education(NIE) -with emphasis on Moral Education Curriculum in the Middle School- Jeong, Jihyeon This dissertation aims to explore the contents of Newspaper In Education(NIE) and to apply them to moral education in the middle school to develop moral identity. To understand the theoretical background of this study, it will be examined the meaning of moral identity and confirmed the purpose and the meaning of NIE. Concerning the theory of moral identity, a key attention will be paid to Blasi's moral identity theory, dividing into moral self-model and moral personality model. In the sense of moral self, it is emphasized that the moral judgment of a moral agent can further promote his or her moral behavior, because it is morally integrated by self-consistency through responsibility judgment based on his or her moral understanding. Now I would consider two elements to develop moral identity, responsibility judgment and self-consistency. In addition, the conceptions of moral will and moral desire has been issued as two elements of moral personality. It is reported that the secondary desire is to develop the primary desire through a reflective process, which is to form moral will. According to the development of moral will, his or her moral behavior is integrated in the notion of moral personality. This is the main feature of self-integrity in Blasi’s theory. The structured newspaper materials in NIE have great advantages in that they are interesting, provide realistic and lively materials to students, unlike the ideal and abstract cases in textbooks. In those sense, the effective features of NIE are utilized to develop moral identity. In this study, I would find the possibility to apply a few methods of NIE to moral education for the middle school students related to four elements of moral identity: moral desire, moral will, responsibility judgment, and self-consistency through the process of critical review of moral problems and reflective reflection. Finally, as the main conclusion in this dissertation, I would draw the structured instruction of the development of moral identity by analyzing Moral Education of 2015 revised National Curriculum. In this structure, the structured teaching and learning methods of NIE is related to those of four elements of the development of moral identity in the levels of students. It is expected, therefore, to give a little answer to the main task to integrate ‘knowing’ and ‘doing’ in moral education.
초록/요약moremore
본 연구는 중학교 도덕교육에서 신문활용교육을 통해 도덕적 정체성 발달 방안을 연구 하는데 그 목적을 두고 있다. 이를 위해 먼저 블라지의 도덕적 정체성 의미와 신문활용교육의 의미 및 목적을 살펴보고 본고에서 주로 다룰 블라지의 도덕적 정체성 이론을 전기 이론인 도덕적 자아모델과 후기 이론인 도덕적 인격모델로 나누어 살펴본다. 블라지는 자아모델에서 도덕 판단이 도덕적 이해에 근거한 책임 판단을 거친 후 자기 일관성에 의해 행동으로 추진된다면 도덕적 행동을 더욱 촉진시킬 수 있다고 보았다. 후기이론에서는 일차적 욕망이 반성적...
본 연구는 중학교 도덕교육에서 신문활용교육을 통해 도덕적 정체성 발달 방안을 연구 하는데 그 목적을 두고 있다. 이를 위해 먼저 블라지의 도덕적 정체성 의미와 신문활용교육의 의미 및 목적을 살펴보고 본고에서 주로 다룰 블라지의 도덕적 정체성 이론을 전기 이론인 도덕적 자아모델과 후기 이론인 도덕적 인격모델로 나누어 살펴본다. 블라지는 자아모델에서 도덕 판단이 도덕적 이해에 근거한 책임 판단을 거친 후 자기 일관성에 의해 행동으로 추진된다면 도덕적 행동을 더욱 촉진시킬 수 있다고 보았다. 후기이론에서는 일차적 욕망이 반성적 과정을 통해 이차적 욕망인 의지로 나아가 자기 통합성에 의해 도덕적 행동인 인격으로 나아갈 수 있다고 보았다. 신문활용교육에서 구조화된 신문자료는 교과서에 나오는 이상적이며 추상적인 사례가 아닌 학생들에게 흥미를 일으키고 현실적이며 생동감 있는 소재를 제공해준다는 측면에서 장점이 크다. 또한 도덕문제를 비판적으로 검토하는 과정과 반성적 성찰을 통해 도덕적 정체성 요소인 도덕적 욕구, 도덕적 의지, 책임판단, 자기 일관성을 발달시킬 수 있다. 다음으로 도덕적 정체성을 기반으로 중학교 도덕과 2015 개정 교육과정을 분석한 후, 중학교 도덕과에서 도덕적 정체성 발달을 위한 신문활용교육의 교수·학습 방법을 구조화하여 제시하였다. 이를 통해 도덕교육에서 강조하는 실천의 문제에 조금이나마 해답을 내려줄 것으로 기대된다.
목차moremore
Ⅰ. 서 론 1
1. 연구의 목적 1
2. 연구의 내용과 방법 2
...
Ⅰ. 서 론 1
1. 연구의 목적 1
2. 연구의 내용과 방법 2
Ⅱ. 이론적 배경 4
1. 블라지의 도덕적 정체성의 의미 4
2. NIE의 의미와 목적 6
Ⅲ. 블라지의 도덕적 정체성 이론과 도덕 교육의 활용 8
1. 도덕적 자아모델 8
2. 도덕적 인격모델 11
3. 도덕과 교수학습 사례 17
1) 도덕적 성찰 18
2) 역할모델 19
3) 지역사회 봉사활동 20
4) 가능한 자아 탐색 활동 21
Ⅳ. 도덕적 정체성 발달을 위한 신문활용교육의 도덕과 적용 23
1. 도덕과에서 NIE의 필요성 23
2. NIE 방법과 내용 26
1) 강의식 방법 26
2) 탐구식 방법 27
3) 토의토론식 방법 27
4) 체험 학습식 방법 28
5) 통합형 수업 28
3. NIE의 도덕적 정체성 발달 효과 29
Ⅴ. 도덕적 정체성 발달을 위한 NIE 교수학습 방법 개발 31
1. 도덕적 정체성 기반 2015 개정 도덕과 교육과정 분석 31
1) 핵심역량 31
2) 가치관계 영역구성원리와 핵심가치 33
3) 학습자 참여중심수업과 평가 방향 35
2. 도덕적 정체성 발달과 신문활용교육방법 36
1) Ⅰ. 자신과의 관계 - 도덕적 욕구, 도덕적 의지 37
2) Ⅱ. 타인과의 관계 - 도덕적 욕구, 도덕적 의지 37
3) Ⅲ. 사회공동체와의 관계 책임 판단, 자기 일관성 38
4) Ⅳ. 자연초월과의 관계 - 책임 판단, 자기 일관성 39
3. 도덕적 정체성 발달을 위한 신문활용교육 수업 구조화 사례 41
1) 도덕적 정체성 기반 자신과의 관계 영역 수업 구조화 42
2) 도덕적 정체성 기반 타인과의 관계 영역 수업 구조화 46
3) 도덕적 정체성 기반 사회공동체와의 관계 영역 수업 구조화 49
4) 도덕적 정체성 기반 자연초월과의 관계 영역 수업 구조화 55
4. 교수학습평가의 방향 및 유의사항 59
1) 평가방향 59
2) 유의사항 64
Ⅵ. 결 론 67
참고문헌 70