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무형자산 및 무형자산성 지출의 가치관련성 : 정보통신업종을 중심으로

The Value Relevance of Intangibles and Intangible Expenditures in ICT Industry,

한상욱 (Han, Sang Uk, 경상대학교 대학원)

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초록/요약moremore
본 연구의 주요목적은 4차 산업혁명에 따라 활성화되고 있는 정보통신업종을 연구대상으로 지정하여 정보통신업종에서 무형자산 및 무형자산성 지출과 기업가치의 관련성 및 기업성과와의 관련성을 분석하는 것이다. 이러한 연구결과는 변화하는 주식시장에서 회계정보이용자가 기업 경영활동과 투자를 판단하는데 유용한 정보를 제공할 수 있을 것으로 본다. 정보통신업종은 4차 산업혁명이 도래함에 따라 인공지능, 빅데이터 등 최신기술 도입·개발에 따라 기업의 수와 규모 면에서 크게 성장하고 있는 관계로, 지난 수년 간 우리나라 증권시장에서 중요한 비중을 ...
본 연구의 주요목적은 4차 산업혁명에 따라 활성화되고 있는 정보통신업종을 연구대상으로 지정하여 정보통신업종에서 무형자산 및 무형자산성 지출과 기업가치의 관련성 및 기업성과와의 관련성을 분석하는 것이다. 이러한 연구결과는 변화하는 주식시장에서 회계정보이용자가 기업 경영활동과 투자를 판단하는데 유용한 정보를 제공할 수 있을 것으로 본다. 정보통신업종은 4차 산업혁명이 도래함에 따라 인공지능, 빅데이터 등 최신기술 도입·개발에 따라 기업의 수와 규모 면에서 크게 성장하고 있는 관계로, 지난 수년 간 우리나라 증권시장에서 중요한 비중을 차지하고 있다. 이에 4차 산업혁명과 맞물려 있는 정보통신업종과 타 업종을 비교분석함으로써 미래 경제적 효익을 발생시키는 무형자산 투자 혹은 무형자산성 지출이 타 업종에 비해 활성화되고 있는 지를 분석하였다. 정보통신업종의 무형자산 및 무형자산성 지출과 기업가치와 성과의 관련성에 대한 연구를 수행하기 위해, Data-Guide을 활용하여 2015부터 2020년까지 코스닥 시장에 상장된 기업을 연구표본으로 설정하고 Ohlson(1995) 모형에 기초한 회귀분석 모형을 구성하여 ‘무형자산 및 무형자산성 지출의 가치관련성’에 대한 세 가지 연구가설을 제안한 후, 이것을 검증하였다. 먼저 무형자산과 기업가치의 대용치(surrogate)인 주가와의 관련성을 분석한 결과, 무형자산과 컴퓨터 소프트웨어가 기업가치인 주가에 양(+)의 영향을 주고 있는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 정보통신업종 소속 기업에서 컴퓨터 소프트웨어를 포함한 무형자산이 기업가치를 판단함에 있어 중요한 요소라는 것을 보여주는 것이라고 본다. 다음으로 무형자산성 지출과 기업가치와의 관련성을 분석하였다. 광고선전비·연구개발비 등 무형자산성 지출이 유의한 수준으로 기업가치와 관련성이 있는 것으로 나타나, 무형자산성 지출도 기업가치를 판단함에 있어서 중요한 요소라는 것을 보여주는 것이라고 본다. 무형자산 및 무형자산성 지출과 기업성과의 대용치인 영업이익률 및 매출총이익률간의 관련성에 대해 분석한 결과, 무형자산과 컴퓨터 소프트웨어, 무형자산성 지출인 광고선전비가 기업성과인 영업이익률과 양(+)의 관련성을 가지는 것으로 나타났고, 컴퓨터 소프트웨어와 교육훈련비, 광고선전비, 연구개발비 등의 무형자산성 지출이 기업성과와 양(+)의 관련성을 가지는 것으로 나타났다. 이러한 연구결과를 통해 정보통신업종 소속 기업의 경우, 무형자산과 무형자산성 지출이 기업가치와 성과를 제고하는데 영향을 미친다는 것을 알 수 있었다. 본 연구는 4차 산업혁명 시대에 중요한 비중을 차지하고 있는 정보통신업종 소속기업을 연구대상으로 설정하여 표본을 세분화하여 연구를 진행하였다. 연구결과를 분석하면서 정보통신업종과 타 업종간의 무형자산과 무형자산성 지출에 대한 비중을 비교 제시하였다는 점에 의의가 있으나, 연구가설 검증을 위한 연구모형 검증 시 정보통신업종 소속기업과 타 업종 기업 간 차이를 직접적으로 검증하지는 못했다는 점에서는 한계가 있다고 본다. 이 분야 향후의 연구에서는 이러한 방향의 연구가 진행될 필요가 있다고 본다.
초록/요약moremore
The primary purpose of this study is to designate the ICT industry as being activated under the 4th Industrial Revolution as research targets for an analysis of the relevance of Intangible assets and Intangible Expenditures in connection with corporate value and corporate performance in the ICT indu...
The primary purpose of this study is to designate the ICT industry as being activated under the 4th Industrial Revolution as research targets for an analysis of the relevance of Intangible assets and Intangible Expenditures in connection with corporate value and corporate performance in the ICT industry. The results of the study are expected to provide useful information for users in terms of accounting information to determine corporate management activities and investments in the evolving Korean stock market. With the advent of the 4th industrial revolution, the ICT industry is growing significantly in both volume and scale with the introduction and development of the latest technologies, such as artificial intelligence and big data. Over the past few years, these sectors have occupied an important part of the Korean stock market. Thus, by comparing and analyzing the ICT industries and other industries which are linked to the 4th Industrial Revolution, it was investigated as to whether investment in intangible assets or expenditure acquiring intangible assets whicb generate future economic benefits is being activated at an elevated level as compared to other industries. In order to conduct a study covering the relationship between Intangible assets and Intangible Expenditures in the ICT industry, along with corporate value and performance, the research sample was set up for companies listed on the KOSDAQ from 2015 to 2020 using a Data-Guide program. Three research hypotheses addressing 'The Value Relevance of Intangibles assets and Intangible expenditures' were validated through regression analysis using an Ohlson model. First, as a result of analyzing the relationship between intangible assets and stock prices, which serves as a surrogate for corporate value, it was found that intangible assets and computer software bore a positive effect on the stock price, which is the market-defined corporate value. These results are seen as an indication that intangible assets, including computer software, are an important factor in determining corporate value for companies in the ICT industry. The relationship between intangible expenditures and coporate value was then analysed. Intangible expenditures such as advertising promotion expenses and R&D expenses were found to be significantly related to corporate value. This is to make clear that intangible expenditures are also an important factor in determining corporate value. Further, Intangible assets or expenditures, such as computer software, education and training expenses, advertising promotion expenses, and R&D expenses, were found to have a positive correlation with corporate performance. This is the result of analyzing the relationship between expenditures on intangible assets and intangible assets and the operating profit margin and gross profit margin ratios, which are proxy values ​​for corporate performance. Intangible assets, computer software, and advertising promotion expenses, which are expenditures on intangible assets, were found to have a positive correlation with the operating profit margin ratio, which is a measure of corporate performance. It was found that intangible asset expenditures such as computer software, education and training expenses, advertising promotion expenses, and R&D expenses have a positive relationship with gross profit margin ratio to indicate corporate performance. From these research results, it was found that in the case of companies affiliated with the ICT industry, intangible assets and intangible expenditures bear an effect on enhancing both corporate value and performance. This research was conducted by subdividing samples by establing companies belonging to the ICT industry, which had an important role in the era of the 4th Industrial Revolution. In analyzing the results of the study, it was meaningful to compare the proportion of intangible assets and intangible expenditures between the ICT industry. However, I think there is a limit in terms of the fact that we have not directly verified the differences between the companies in the ICT industry and other companies when verifying the research model for the verification of the theory of research. Future studies in this field suggest that research in this direction should be conducted.
목차moremore
Ⅰ. 서론 1
제1절 연구배경 및 목적 1
제2절 연구방법 및 논문구성 3
...
Ⅰ. 서론 1
제1절 연구배경 및 목적 1
제2절 연구방법 및 논문구성 3
2.1. 연구방법 3
2.2. 논문의 구성 4
Ⅱ. 이론적 배경과 선행연구 검토 5
제1절 무형자산 및 무형자산성 지출의 정의 5
1.1. 무형자산 5
1.2. 무형자산의 인식기준 7
1.3. 무형자산성 지출 9
제2절 4차 산업혁명의 정의와 관련 업종 기업현황 12
2.1. 4차 산업혁명의 정의 12
2.2. 4차 산업혁명 관련 업종 기업현황 분석 13
제3절 선행연구 검토 및 가설설정 15
3.1. 무형자산에 따른 기업가치 15
3.2. 무형자산성 지출에 따른 기업가치 17
3.3. 무형자산과 무형자산성 지출에 따른 기업성과 21
제4절 선행연구와의 차이점 23
Ⅲ. 변수 정의와 연구모형 25
제1절 변수 정의 25
1.1. 종속변수 25
1.2. 독립변수 26
1.3. 통제변수 27
제2절 연구모형 27
2.1. 무형자산에 따른 기업가치 27
2.2. 무형자산성 지출에 따른 기업가치 28
2.3. 무형자산과 무형자산성 지출에 따른 기업성과 29
Ⅳ. 실증분석 31
제1절 표본의 선정 및 자료수집 31
제2절 기술통계량과 상관관계 분석 32
2.1. 주요 변수의 기술통계량 32
2.2. 주요 변수 간 상관관계 분석 34
제3절 연구가설 검증 36
3.1. 업종 간 무형자산 및 무형자산성 지출과 기업가치 비중 비교 36
3.2. 무형자산에 따른 기업가치 실증분석 결과 38
3.3. 무형자산성 지출에 따른 기업가치 실증분석 결과 39
3.4. 업종 간 무형자산 및 무형자산성 지출과 기업성과 비중 비교 40
3.5. 무형자산과 무형자산성 지출에 따른 기업성과 실증분석 결과 41
Ⅴ. 요약 및 결론 45
참고문헌 48