검색 상세

중국 알리바바의 글로벌 전략에 관한 연구 : 아마존과의 비교분석을 중심으로

A Study on the Globalzing Strategy of Alibaba : Focused on the Comparative Analysis with Amazon

천야오솽 (Chen, Yao Shuang, 경상대학교 대학원)

원문보기

초록/요약moremore
Driven by the rapid development of internet technology and information technology,the scale of cross-border e-commerce transactions continues to expand,and the proportion of cross-border e-commerce in China’s foreign trade is also increasing.Compared with traditional trade,cross-border e-commerce ...
Driven by the rapid development of internet technology and information technology,the scale of cross-border e-commerce transactions continues to expand,and the proportion of cross-border e-commerce in China’s foreign trade is also increasing.Compared with traditional trade,cross-border e-commerce can complete transactions with the help of e-commerce platforms,which effectively shortens the transaction cycle and reduces costs.The Chinese government has also realized the great potential of cross-border e-commerce and has introduced relevant policies to support it. In 2014,China’s e-commerce enterprises such as Alibaba,Jingdong went public one after another,which shows that our e-commerce platform has started to go to the world.Howerve,in the process of going global,Chinese e-commerce enterprises also face many problems.Therefore,how to seeize the opportunity in the complex wave of globalized economy? How can we draw lessons from the experience of internationalization of e-commerce giants for example Amazon? These are the questions that needs to think about.As we all know,Amazon is an international e-commerce giant,and Alibaba is in a leading position in China’s e-commerce industry.Therefore,it is of great significance to study their international layout and strategy for the international development of other e-commerce enterprises in China. This paper first analyzes the development history and current characteristics of China’s cross-border e-commerce industry from a macro perspective,then,it takes the representative companies Alibaba and Amazon as examples to explore their international development process,and then give some suggestions for the international development of cross-border e-commerce in China.
목차moremore
I. 서론 1
1. 연구의 배경 및 목적 1
2. 연구의 방법 및 구성 2
...
I. 서론 1
1. 연구의 배경 및 목적 1
2. 연구의 방법 및 구성 2
II. 중국 전자상거래의 글로벌 현황 및 문제점 4
1. 전자상거래의 글로벌 특징 4
2. 중국 전자상거래의 글로벌 발전과정 및 현황 6
2.1 중국 전자상거래의 글로벌 발전과정 6
2.2 중국 전자상거래의 글로벌 현황 7
3. 중국 전자상거래의 글로벌 동인 및 제약요인 10
3.1 중국 전자상거래의 글로벌 동인 10
3.2 중국 전자상거래의 글로벌 전력의 제약요인 12
III. 알리바바의 글로벌 현황 및 문제점 16
1. 알리바바의 발전 과정과 업무 영역 16
1.1 알리바바의 발전 과정 16
1.2 알리바바의 업무 영역 18
2. 알리바바의 글로벌 현황 및 동인 분석 19
2.1 알리바바의 글로벌 현황 19
2.2 알리바바의 글로벌 동인 20
3. 알리바바의 글로벌 영역 22
3.1 업무의 글로벌 22
3.2 물류의 글로벌 24
3.3 결제방식의 글로벌 25
4. 알리바바의 발전 과정에서 나타난 문제점 27
4.1 기술적인 문제 27
4.2 국제결제시스템의 문제 28
4.3 국제물류의 문제 28
4.4 신용문제 29
VI. 알리바바와 아마존의 글로벌 발전과정에 관한 비교 30
1. 알리바바와 아마존의 글로벌 현황에 관한 비교 30
1.1 아마존의 국경간 경영의 발전 30
1.1.1 아마존의 글로벌 발전 과정 33
1.1.2 아마존의 업무 영역 34
1.1.3 아마존의 글로벌 배치 34
1.2 알리바바와 아마존의 글로벌 발전과정에 관한 비교 36
1.2.1 글로벌 수준 36
1.2.2 글로벌 영역 37
1.2.3 글로벌 전략 40
2. 알리바바의 글로벌 전략 42
V. 결론 47
참고문헌 51